Hoppetau vektstang
Elevene har hvert sitt hoppetau og stiller seg opp med spredte bein og holder hoppetauet i begge hender over hodet. (Brett hoppetauet sammen slik at det enkelt kan brukes som en vektstang, eller hold hoppetauet med et sånt grep at du enkelt kan løfte armene opp og ned bak nakken slik at skulderbladene «samles».
Videre kan elevene også bruke hoppetauet til å trene beina: Hold hoppetauet i lårhøyde og gå over tauet. Elevene kan også stå i samme startposisjon med hendene over hodet og går nå ned på knærne mens de holder ryggen rett.
Kategori
Motorisk brain break
Utstyr
Hoppetau
Ertepose på hodet
Hver elev får utdelt en ertepose som de skal gå med på hodet. Elevene må gå rundt i rommet mens de balanserer erteposene på hodet. Hvis en elev mister erteposen sin, må eleven bli til is helt til en annen elev henter erteposen og legger den tilbake på elevens hode (Eleven må selv unngå å miste sin egen ertepose) For å øke vanskelighetsgraden kan læreren gi utfordringer ved å si ulike ting som elevene skal gjøre mens de går: ta en liten piruett, sparke ut med høyre eller venstre bein etc. (Skal man gjøre denne leken hjemme kan du bruke papptallerkener i stedet for erteposer)
Kategori
Sosial og motorisk brain break
Utstyr
Ertepose eller papptallerken
Blyant i balanse
Elevene står på gulvet ved siden av pulten sin, plukker opp blyanten sin og legger den horisontalt oppå pekefingeren. Målet er å gå rundt i klasserommet med blyanten på pekefingeren. Når blyanten detter ned må eleven sette seg.
Kategori
Koordinasjons brain break
Utstyr
Blyant
Ring på vandring
Denne øvelsen fungerer best om det er god plass for elevene å danne en sirkel, men øvelsen kan også gjennomføres mellom pulter, stoler og ryggsekker så lengene elevene kan danne en sirkel ved å holde hender.
Få elevene til å danne en sirkel ved å holde hender. Bryt sirkelen på to forskjellige steder og heng en rokkering over armen der hvor sirkelen ble brutt. Lukk sirkelen igjen. Nå skal elevene samarbeide om å få rokkeringene til å flytte seg gjennom hele kretsen, uten at deltagerne slipper hendene på hverandre. En etter en skal elevene kravle gjennom ringen før rokkeringen går til nestemann.
Kategori
Sosial og motorisk brain break
Utstyr
Rokkering(er) Fra 1-4, avhengig av hvor mange elever som er i sirkelen.
Tullball
Elevene stiller seg i en sirkel og de deles inn i 1’ere og 2’ere. En ball gis til henholdsvis en 1’er og en 2’er som står rett ovenfor hverandre i ringen. De to ballene skal nå gå i samme retning rundt ringen,1’ere kaster til 1’ere og 2’ere kaster til 2’ere. Det laget som først får sin ball til å gå rundt i ringen vinner. Mister noen ballen, må den plukkes opp igjen av den som mistet den. Ingen må ta på motstanderens ball.
Kategori
Sosial og motorisk brain break
Utstyr
Ball
Håndgranat
Dette er en morsom øvelse som barna digger. Alle står eller sitter ved pulten sin. Læreren roper håndgranat og kaster en ball til en elev. Nå skal ballen gå fra elev til elev og det er om å gjøre å kaste den fra seg så fort som mulig før den «eksploderer» i hendene på eleven. På et tidspunkt roper læreren «eksplosjon» og da må alle elevene krype inn under pulten før håndgranaten treffer gulvet. Læreren roper «fri bane» når elevene kan komme frem igjen.
Kategori
Opp med pulsen brain break
Utstyr
Ball
Hold linjen!
Elevene deles inn i par og de får hvert sitt hoppetau. En elev holder med en hånd i den ene enden og den endre eleven holder med en hånd i andre enden. Parene skal så bevege seg rundt hverandre uten å slippe tak i hoppetauene mens læreren gir utfordringer underveis: Utfordringene kan være å gå på tå, gå så sakte de kan, hoppe på et bein, snu seg rundt osv.
Kategori
Sosial og motorisk brain break
Utstyr
Hoppetau
Fang fluen
Her kan du kjøre nattest fra mesternes mester i en modifisert mini variant. Elevene går sammen i par og de stiller seg rett ovenfor hverandre. En elev holder en gjenstand oppe i luften med strak arm og den andre eleven har armene rett ned ved siden. Når den første eleven slipper gjenstanden den holder i, skal den andre forsøke å fange den før den treffer gulvet. OBS! Armene skal henge rett ned til gjenstanden slippes!
Kategori
konsentrasjon brain break
Utstyr
En liten gjenstand, for eksempel en stafettpinne /et penal/en bok/en blyant etc.