Slik spiller du Rumpeldunk

Kanskje det mest uvanlige spillet du kan spille i kroppsøvingstimen?

Rumpeldunk (Quidditch) er et ballspill oppdiktet av forfatter J.K. Rowling basert på den irske idretten hurling. Rumpeldunk spilles i fantasiverdenen i Harry Potter bøken og - filmene. Det er den mest populære sporten i magiverdenen. Rumpeldunk er også et spennende innslag i kroppsøvingstimene. 


Les: " Et kort sammendrag med tilpasning til skolen",  av Morten Corneliussen Rustad her.

 

Utstyr

Her er Klubben.no sitt forslag på hva man kan benytte for å spille Rumpeldunk på skolen. Vi har tatt utgangspunkt i at hvert lag spiller med sju spillere, inkludert keeper.

 

Sopelimer

Akkurat som Harry Potter må elevene holde seg oppå sopelimen til enhver tid mens man spiller Rumpeldunk. Som erstatning for magiske Nimbus 2000 som unge Potter brukte, kan elevene derfor benytte gymnastikkstenger, innebandykøller eller lignende. Elevene må alltid holde «sopelimen» med en hånd mellom beina. Dersom de mister taket, eller av en eller annen grunn ikke har den mellom beina, så «faller de av» og må springe tilbake og ta på et av sine egne mål for å være med i spillet igjen

Mål 

På hver banehalvdel skal det stå tre mål, gjerne i forskjellig høyde. Vi foreslår å benytte gymnastikkstenger eller stolper til skileik som står stødig i enkle plastikkføtter (må fylles med grus eller sand). Disse kobles så til gymnastikkringer med enkle leddklemmer. Iht reglene skal målene være mellom 81 og 86 cm, og være i høydene 0,91 m, 1,37 m og 1,83.

 

Ballene

I Rumpeldunk trenger du fire baller for å spille. Det er en volleyball, kjent som sluff og tre klabber (skumball), samt en liten ball for eksemple en lang sokk med tennisball. Dette er gullsnoppen.Det er kun sluffen som kan benyttes når det skal skåres mål, og det er kun elevene som har posisjon som jager som har lov til å være i besittelse av den. Vi anbefaler å benytte en volleyball eller lignende, gjerne som ikke er fullt oppblåst for at den er lettere å håndtere.

Mens det kun er én sluff i spill på banen, er det tre Klabber som kun kan benyttes av elevene som har posisjoner som knakker. Poenget med knakkerne er å «skyte ut» motstandernes spillere og beskytte sin egen jager. Klabbene må derfor være myke så de ikke gjør vondt å bli truffet av, og vi anbefaler stikkballer som DragonskinDet bør være enkelt å se forskjell på sluffen og klabbene, så forskjellige farger er å foretrekke.

 

Snoppsprinteren

Den personen som er bærer gullsnoppen. Gullsnoppen en lang sokk med tennisball festet bak i bukseliningen. Alternativ til gullsnopp kan være et gult lagbånd.  

Rollefordelig og lagvest

For å skille spillerne av de to konkurrerende lagene fra hverandre kan tradisjonelle overtrekksvester benyttes.

 

I tillegg er det i Rumpeldunk nødvendig å skille de forskjellige posisjonene fra hverandre. Denne rollefordelingen må være lett synlig fordi reglene er forskjellige for en keeper, knakker, jager, speider og for snoppsprinteren. Vi foreslår å bruke lagbånd av forskjellige farger som enkelt kan knytes rundt hodet som et pannebånd.

 

  • 2 stk grønne lagbånd for keeperne
  • 4 stk blå lagbånd for knakkerne
  • 6 stk gule lagbånd for jagerne
  • 2 stk røde lagbånd for speiderne

 

RUMPELDUNK - SPILLEREGLER >>