Om en angriper har et godt grep om disken/ballen og både angriperen og disken/ballen går i bakken uten at angriperen mister grepet om disken/ballen, er ikke det å regne som en turnover. Spilleren som har disken kan reise seg opp og fortsette spillet på vanlig måte.
Det er enklere å spille angrep enn forsvar, så ved Ultimate på høyt nivå er det vanlig at det laget som starter i angrep scorer, uten noen turnover. På lavere nivå er turnover veldig vanlig så spillets retning kan snus mange ganger i løpet av et spill.
Feil
Ultimate er et vennskapelig spill der «spirit of the game» står sterkt. Det er ingen dommer tilstede under spillet og det er spillerne selv som står ansvarlig for å varsle feil av forskjellig type (om noen har spilt videre selv om disken gikk ut, eller at noen har hindret en motspiller på ulovlig måte). Reglene er laget slik at målet ikke er å straffe spilleren som har gjort feil, men heller prøve å rette feilen som har skjedd. Laget som får en slik «call» mot seg kan velge å erklære seg enig («no contest») eller uenig («contest») i at det aktuelle regelbruddet har skjedd, med forskjellig effekt.
Som regel stopper spillet opp noen sekunder, feilen rettes opp og spillet fortsetter. Man har også muligheten til å diskutere forholdet og/eller spørre tilskuere, men det er kun spillerne som faktisk er på banen som har lov til å gjøre slike «calls». Om man ikke blir enig, er det vanligste å gå tilbake til spillets tilstand slik den var før feilen skjedde.
Forsvar
Under spillet er det mye fokus på angriperne. Forsvarerne har den sekundære rollen under spillet, men er naturlig nok like viktige. Den vanligste forsvarstaktikken er av hver forsvarer konsentrerer seg om én angriper under hele poenget, og følger denne personen. I de fleste tilfeller vil forsvareren prøve å blokkere én av sidene og gjøre det umulig for spilleren å ta ulike kast. Blokkering av begge sidene er veldig vanskelig og ender gjerne med at begge sider forblir åpne. De andre forsvarerne vet hvilken side som er «åpen» og hvilken side som er «lukket» og kan plassere seg tilsvarende i forhold til spilleren de dekker opp.
Telling
Når en forsvarer er innenfor tre meter fra sin angriper (det er ikke lov å være to på én) kan forsvareren begynne å telle sekunder. Telling må foregå høyt, slik at spillerne i nærheten kan høre det. Angriperen er da nødt til å kaste disken før forsvareren er kommet til 10 (utendørs) eller til 8 (innendørs).