En skoleklasse som spiller stikkball_kanonball i kroppsøvingstimen innendørs

Hvordan spiller man stikkball

Et av de mest populære spillene i kroppsøvingsfaget gjennom tidene er stikkball eller kanonball som det også kalles. 

Her finner du spillereglene på stikkball/kanonball og hvilket utstyr du trenger for å komme igang med spillet!

Stikkball og kanonball er populære spill i kroppsøvingsfaget av flere grunner. For det første fremmer de fysisk aktivitet på en morsom og engasjerende måte. Disse spillene krever bevegelse, koordinasjon, og reaksjonsevne, noe som bidrar til å utvikle elevenes motoriske ferdigheter og generelle fysisk form.

 

I tillegg til den fysiske fordelen, tilbyr disse spillene også en plattform for samarbeid og teamarbeid. Å spille i et lag krever kommunikasjon, strategisk tenkning og evnen til å samarbeide med andre. Dette fremmer ikke bare fysisk helse, men også sosiale ferdigheter som er viktige for elevenes generelle utvikling.

Hvilken ball velger man til stikkball

Det er viktig å ha en myk og god ball i stikkball, men ikke så lett at den ikke kan kastes. Størrelsen er også viktig. For de yngste elevene kan en god stikkball ha en diameter på 16 cm. Da vil de få gripetak samtidig som at den er enkel å kaste for små hender. Blir ballen for stor, vil den glippe ut av hendene og man får dårlig kontroll på kastet.

For mellomtrinnet kan man gå opp til en ball som er rundt 18 cm i diameter og for de største kan man også benytte 21 cm. Størrelsen på ballen er ikke det viktigste i stikkball, det viktigste er at ballen er myk. 

 

Anbefalte baller:

  • Dragonskin 16 cm - barneskole
  • Dragonskin 18 cm - ungdomsskole
  • Dragonskin 21 cm - senior
     

Stikkballbane

Stikkball kan spilles på et definert spilleområde med klare grenser, for eksempel en markert bane eller et område avgrenset av kjegler eller annen banemarkering.

 

Grunnleggende regler for stikkball

Spillet kan spilles på en rekke forskjellige måter men den enkleste måten er ved at det er alle mot alle. Læreren starter med å kaste en ball inn i mengden og det er om å gjøre for alle å kapre ballen. Den som har ballen har maks lov til å ta tre skritt med ballen før de prøver å kaste og treffe en av de andre elevene. Den som da blir truffet må huske på hvem det var som skjøt for når en annen elev treffer den som skjøt blir man nemlig med i spillet igjen. Treff mot hodet telles ikke. Det er utallige måter å spille stikkball på, det er derfor viktig at alle vet hvilke regler som gjelder før spillet begynner. 

 

Tre Klubben dragonskinballer som soler seg utendørs

Spilleregler -Stikkball/Kanonball

Laget
Består av 6-10 spillere. Likt antall spillere på hvert lag. Mix-lag skal ha samme antall menn og damer på hvert lag.


Banen
Målene er samme størrelse som en volleyballbane 18x9 meter.   
 

Spillet
Formålet med spillet er å eliminere alle motstandernes spillere på. Det gjøres på to måter: 

  1. Treffe motstanderen med en ball fra skuldrene og ned.
  2. Gripe en ball fra en motstander.

 

Start
Spillerne tar oppstilling bak sin endelinje.  Spillet begynner ved at to til seks baller plasseres langs midtlinjen.  På signal fra dommer kan lagene løpe mot senterlinjen og ta ballene.  Når ballen er tatt, må denne bringes bak endelinjen før den kan kastes mot motstanderen.

 

Tid og seier
Det laget som først eliminerer motstanderens spillere er vinneren. Hver konkurranse varer i fem minutter. Beste laget av tre omganger er vinneren.

 

Time-out
Hvert lag har rett til 30 sek. time-out per spill.  Under time-out kan bytter foretas.

 

Femsekunders-regel
Hindrer uthaling av tid.  Når ett lag holder alle ballene, må en av ballene kastes innen fem sekunder.

 

Dommeren
Dommeren er suveren når det gjelder alle avgjørelser. Dette gjelder Treff, fem-sekundersregel, og ellers alle situasjoner som måtte oppstå. Det forventes at alle Kanonballspillere følger gjeldende regler.  Motstander laget skal heller ikke sjikaneres eller utsettes for «stygt» språk.  Man takker alltid for kampen.

Ny vri på tradisjonell stikkball - prøv "Drager i lag" og "Rør dragens skinn"

Drager i lag
 

  • Deltagerne deles inn i lag. Hvert lag har sin egen farge. Det vil si at har du bare tre dragonskinballer med forskjellig farge, har du tre lag.
     
  • Har du rundt 24 deltagere, trenger dere et område på størrelse med en håndballbane. Har du færre baller enn seks stykk, kan det spilles på en mindre bane. 
     
  • Utenfor banen har hvert lag et område kalt «kirkegård» hvor de «døde» kan stå. («Døde» er de som er truffet av ball og er ute av spillet.)
     
  • «Drager i lag» spilles etter kanonballregler, men spillere på samme lag MÅ spille ballen til hverandre og her er det viktig at det ikke går mer enn tre kast før du må skyte. (Å skyte: kaste ballen)
     
  • Du kan ikke skyte en spiller som står med en ball.
     
  • Det er ikke lov å ta, sparke til eller flytte det andre lagets baller.
     
  • Når du blir skutt og dør, må du gå til gruppens kirkegård.
     
  • Når alle spillerne på et lag er døde, slutter runden.
     
  • Alle levende spillere utløser et poeng for sitt lag, når poengene er skrevet ned er alle inkludert i spillet igjen.
     
  • Når spillet er over, telles lagets poeng. Laget med flest poeng vinner.

Rør dragens skinn

  • Deltagerne deles inn i lag. Hvert lag har sin egen farge. Det vil si at har du bare tre dragonskinballer med forskjellig farge, har du tre lag.
     
  • Har du rundt 24 deltagere, trenger dere et område på størrelse med en håndballbane. Har du færre baller enn seks stykk, kan det spilles på en mindre bane. 
     
  • Spillerne på samme lag spiller sammen til de kommer så nær en motstander at denne kan røres med ballen, uten at laget slipper tak i ballen. 
     
  • Du kan ikke røre en spiler som står med en ball. 
     
  • Det er ikke lov å ta, sparke til eller flytte det andre lagets baller.
     
  • Når du er rørt av en ball, «dør» du og du må løpe en gang rundt banen for å få registrert et negativt poeng for å få være med i spillet igjen.
     
  • Når spillet er over, telles lagets poeng. Laget som har færrest poeng vinner.