Barn som leker ulike Omnikin leker

Morsomme Kin-ball leker

Kin-ball er ikke bare en sport. Den store lette ballen kan også benyttes til en rekke morsomme leker som "Monstertruck", "Bubblegum Bulldog",  "Reverse Blob Tag", "Popcornmaskinen", "Cowboyen", "Indiana Jones" osv.

 

Popcornmaskin - Six ball

Alle elevene danner en stor sirkel, liggende på rygg med føttene opp mot midten av sirkelen. De representerer nå popcornmaskinen. Lærer kaster deretter inn alle tilgjenglige Six-baller inn i sirkelen. Six-ballene er maiskornene i maskinen.

 

Formålet med dette spillet er at elevene skal holde maiskornene i maskinen så lenge som mulig, bare ved hjelp av føttene.

 

Når et maiskorn er utenfor maskinen, avgjør læreren om den skal med i spillet igjen. Det er ikke tillatt å bruke hendene. 

Nikke - Fange med SIX-ball

Alle elevene stiller seg i en stor ring. En elev med ballen går rundt i ringen og kommer fram til en person i ringen og sier for eksempel "nikke". Da skal personen gjøre det motsatte og fange ballen som kastes.

 

Hvis personen i midten sier "fange", skal man da nikke ballen tilbake. Gjør man feil, mister man ett liv. Alle starter med f.eks. 3 - 5 liv.

Varm og kald

Bruk Omnikin Six-fargede baller til denne aktiviteten.

 

  • Fargene blå, grønn og lilla er utpekt som "kalde" farger.
  • Fargene rød, gul og oransje er utpekt som "varme" farger.

 

Tre spillere vil være fryserne i dette spillet og vil holde en "kald" fargeball. Tre andre spillere vil holde en "varm" fargeball slik at de kan tine opp spillere som har blitt tagget med en "kald" fargeball.

 

Når spillet begynner, vil de kalde spillerne bevege seg/drible rundt på spillområdet og prøve å tagge hvem som helst uten ball med sin ball for å fryse dem. Frosne spillere vil sitte på gulvet og vente på å bli reddet av en "varm" fargeball.

 

Spillere med en "varm" fargeball vil kaste ballen sin til en frossen spiller for å tine dem opp. Når spilleren er tint opp, beholder de den varme ballen og må prøve å tine opp en annen spiller fordi de nå har ballen i den "varme" fargen.

 

Spill hver runde i en angitt tidsperiode, og velg deretter nye fryserne. Det skal ikke være løping, bare rask gange. 

Firekant-Omnikin

Del spillområdet inn i kvadranter A, B, C, D ved å bruke kjegler.

 

Del klassen inn i fire grupper og plasser hver gruppe i en kvadrant på spillområdet.

 

Bruk en Omnikin Six-ball og utpeke kvadrat A som servekvadratet. Ballen serves til en av de andre 3 kvadratene. Mottakende kvadrat må deretter slå ballen ved hjelp av en akseptabel volleyballslag inn i en annen kvadrat.

 

Hvis et lag gjør en feil ved å spille ballen eller slå den utenfor banen, må de flytte seg til kvadrat D, og alle de andre lagene beveger seg nærmere kvadrat A. Målet er å komme til kvadrat A.

 

Variasjoner:

  • Tillat at ballen kan spretter én gang
  • Poengskåringsystem kan introduseres
  • Bruk mer enn én ball
  • Bruk spesifikke slag- eller idrettsferdigheter
  • Bestem startkvadratet ved stein, saks, papir.

Spark-kongen med Six-ball

Markér av et område med kjegler som blir banen. Spill gjerne på en fotballbane eller i en liten bandybane.

 

En elev er "sparkkongen". Sparkkongen har som mål å få med flere elever på sitt lag.

 

Dette gjør sparkkongen ved å sparke ballen slik at den treffer en annen elev. Blir man truffet, blir man sparkkongens medhjelper.

 

Blir man tatt, løper man og henter et bånd. Medhjelperne kan på samme måte som kongen brenne de andre elevene ved å sparke ballen på dem.

 

Det er ikke lov å bruke hendene. Ballen må hele tiden holdes innenfor banen. Hvis ballen går utenfor, må alltid kongen/medhjelperne starte med ballen. Den som er igjen til slutt, blir sparkkongen i neste runde.