En skoleklasse spiller Omnikin leken

De 6 ringene

Seks lag konkurrerer om å score i alle ringene før de andre lagene. Fullfør oppgaven før de andre lagene.

Anbefalt utstyr

  • 6 Omnikin® Sixball i ulike farger

  • 6 Gymnastikkringer

  • Overtrekksvester  

  • Fargede kort
     

Miljø

Innendørs (gymsal)

 

Varighet per spill

3-5 minutter

 

Fordeler for elevene/deltakerne

  • Øye-hånd-koordinasjon: Trener opp presisjon og motoriske ferdigheter.
     
  • Kardiovaskulær kapasitet: Fremmer utholdenhet og aerob trening.
     
  • Lagarbeid: Styrker samarbeid og strategisk tenkning.

 

Fordeler for lærer/aktivitetslederen

  • Store grupper: Kan inkludere svært mange deltakere.
     
  • Flere varianter: Enkel å tilpasse til ulike ferdigheter og gruppestørrelser.
     
  • Allsidig utstyr: Kan spilles med OMNIKIN-utstyr eller andre tilgjengelige materialer.

 

 

Beskrivelse

Elevene/deltakerne må ha gode reflekser og bevege seg kun når det er nødvendig for å avansere til neste runde og bli kåret til mester.

 

Mål

Denne lagaktiviteten i kroppsøvingstimen bidrar til å forbedre elevenes/deltakernes reflekser og øye-hånd-koordinasjon for å bli den siste som står igjen.

 

Slik spilles leken

 

Oppsett:

  • Del elevene/deltakerne inn i seks lag og gi hvert lag en OMNIKIN® SIX-ball.
     
  • Plasser seks gymnastikkringer tilfeldig rundt i spilleområdet.
     
  • Hver ring får seks kort i ulike farger som matcher ballene. Plasser ett lag rundt hver ring.

 

Spilleregler:

  • Lagene må score i alle ringene ved å utføre tre sprettepasninger (laget velger tre forskjellige spillere til dette) innenfor ringen.
     
  • Når et lag scorer, tar de et kort i sin farge fra ringen og kan deretter gå til en ny ring.
     
  • En spiller som holder ballen, kan ikke gå med den. Laget må bevege seg rundt på banen ved å sende pasninger.
     
  • Det er ikke lov å forstyrre ballen til et annet lag. Hvis to lag kommer til samme ring samtidig, har det første laget som spretter ballen i ringen, prioritet. Det andre laget må vente eller angripe en annen ring.
     
  • Første lag til å samle alle kortene i sin farge vinner runden.

 

Tilpasninger

  • Øv på basketballferdigheter ved å bruke brystpasninger eller andre typer pasninger for å bevege seg.
     
  • Tillat spillere å ta opptil tre steg mens de dribler.
     
  • Endre måten å score på, for eksempel å fange en pasning med én fot i ringen.
     
  • Legg til en "målvakt" i ringene for å gjøre det vanskeligere for lagene å score.
     
  • Øk utfordringen ved å legge til flere ringer eller lag.