Troll-leken

Hensikten med leken er å lære elevene å lese enkle kart.

 

Mål med leken

Kunne lese enkle kart  - Orientere kartet.

 

Målgruppe

Nybegynner

 

Miljø

Gymsal, skolegård, barmark

 

Utstyr

22 markeringstallerkner, nummerlapper 1-22 (lamminert) og 1 kart til hver elev. 

 

Organisering

Sett opp markeringstallerkener med 1 - 2 meters mellomrom, partall på den ene siden, oddegall på den andre siden. Plasser og nummerer markeringstallerknene slik kartet viser. Tallene skal være synlige igjennom hullet i markeringstallerkenen. Definer trollfeltet (midtfelet). Banen er ca 10 x  15 meter.

 

Lærer forklarer at opp på kartet alltid skal peke i en og samme retning, slik at kartet er orientert med terrenget. Elevene starter ved hver sin marketingstallerken og skal løpe til neste tall. Er man på 22, skal man løpe til nummer 1.  Læreren eller en elev er trollet, som kun får bevege seg rundt i trollfeltet. Trollet skal prøve å ta elevene når de løper igjennom trollfeltet. Blir man tatt av trollet eller løper utenfor trollfeltets to ytterkanter må man tilbake til tallet man kom fra.

 

Elevene skal prøve å finne ut hvor neste taller før de forlater tallet de står ved. Det er "fritt" når man er i sonen med tallene. Når den første eleven kommer tilbake til det tallet hen startet ved, velges et nytt troll og leken starter på nytt.

 

Variasjon

Lag bredere bane, da blir det vanskeligere for trollet. Lag lengre bane. Sett elevene samme i par. Ha to troll. 

 

Tips

Istedenfor lamminerte nummerlapper kan man bruke erteposer med tall. 

 

 

Last ned kart til TROLL-LEKEN >>