En skoleklasse leker Omnikin leken

Omnikin "3 spill i 1"

I denne leken får du tre spill i 1  - Start motoren, Indiana Jones og Planetjakt. Her får elevene jobbe sammen mot et felles mål, noe som styrker lagfølelsen og kommunikasjonsferdighetene.

Anbefalt utstyr

  • Omnikin® Multicolor ball eller en Omnikin® Sport 122 cm / 102 cm

 

Miljø

  • Innendørs (gymsal)
     
  • Utendørs (gressplen)

 

Varighet per spill

1-3 minutter, spill gjerne flere omganger

 

Fordeler for elevene/deltakerne

  • Øye-hånd-koordinasjon: Aktiviteten utfordrer og forbedrer elevene/deltakernes koordinasjonsevner.

  • Samarbeid: Alle jobber sammen mot et felles mål, noe som styrker lagfølelsen og kommunikasjonsferdighetene.

 

Fordeler for lærer/aktivitetslederen

  • Passer for store grupper: Kan spilles med svært store lag (over 30 deltakere).

  • Samarbeid i fokus: Aktiviteten fremmer lagarbeid og et felles mål.

  • Fleksibilitet: Kan spilles både innendørs og utendørs.

  • Lite utstyr: Krever minimalt med materiell, noe som gjør det enkelt å organisere.

  • Enkel å forklare: Regler og konsept er lettfattelige, noe som sparer tid.

  • Tilpasset alle aldersgrupper: Aktiviteten er universell og kan tilpasses ulike nivåer og aldre.

 

Pedagogiske mål

Utvikle evnen til å samarbeide som et lag for å lykkes med en utfordring.

Beskrivelse

Elevene/deltakerne plasseres slik at de danner en ytre sirkel og en mindre indre sirkel. De to sirklene står vendt mot hverandre og er adskilt av bredden på Omnikin-ballen. Deltakerne skyver ballen sidelengs mellom sirklene og spiller ett av følgende spill:

 

Start motoren

Hvor mange runder klarer ballen å fullføre på ett minutt? Resultatet sammenlignes deretter med antall runder ballen gjør i hver retning. Jo raskere deltakerne beveger ballen, desto raskere går "motoren". Målet er å slå gruppens tidligere rekord eller konkurrere mellom to doble sirkler.

 

Denne samarbeidsleken er perfekt for å styrke lagarbeid, strategisk tenkning og hånd-øye-koordinasjon. Den lærer elevene/deltakerne å samarbeide og kommunisere for å oppnå felles mål.

 

Indiana Jones

En elev/deltaker løper vekk fra Omnikin-ballen langs sirkelbanen. Både løperen og ballen kan bytte retning når som helst. Når ballen treffer løperen, kommer en ny frivillig inn for å ta over plassen deres.

 

Planetjakt

Ballen representerer en planet. En elev/deltaker løper langs sirkelbanen og prøver å berøre Omnikin-ballen. Både løperen og ballen kan bytte retning når som helst. Når ballen blir berørt, kommer en ny deltaker inn som neste jeger.

 

I starten slår alle lett på ballen når den passerer foran dem, men etter hvert vil deltakerne lære å samarbeide for å få ballen til å bevege seg raskere. For å stimulere fantasien kan foreslåtte navn på planeten brukes under aktiviteten.

 

Tilpasninger

  • Kan utføres som en stafett (Indiana Jones og Planetjakt).
     
  • Elevene/deltakerne kan bruke kun én hånd for å skyve ballen.
     
  • Elevene/deltakerne kan plasseres fra siden eller bak ballen (Start motoren).