Aktiviteter med Wibit

De fleste badegjester klarer å underholde seg selv i en svømmehall med Wibitelementer, men noen ganger kan det være lurt å ha noen tips og ideer for å sette ytterligere fart på leken. Dette er spesielt hendig om dere har en svømmehall som leies ut til ulike feiringer slik som bursdager eller kick off for bedrifter for å nevne noe.

 

Kast ballen!

Alle deltagerne sitter på wibiten og målet er å kaste en ball fra deltager til deltager 10 ganger uten at ballen detter i vannet. Detter ballen må man begynne på nytt igjen.

 

For å øke vanskelighetsgraden kan deltagerne stå oppreist når de kaster ballen. Hvor mange klarer dere å kaste til sammen før ballen faller i vannet?

 

Hold balansen!

En deltager skal løpe over wibithinderløypen mens de andre kaster myke baller på spilleren. Klarer han/hun å holde balanse og komme seg over?

Spurt!

Hvem er kjappest til å løpe over hinderløypa? Her kan variasjoner være å løpe med såkalte froskehopp eller å løpe baklengs for å øke vanskelighetsgraden.

Følg lederen!

En spiller velges til å være leder som skal gå først over hinderløypen. De andre deltagerne skal herme etter lederen og gå over løypa på samme måte uten å falle uti vannet.  

Eggeløp eller hold på vannet!

Transporter en tennisball i en skje over hele wibitløypa, uten å miste ballen i vannet. Hvem er raskest?

 

En annen variant er å bytte ut skjeen med en kopp full av vann. Klarer du å frakte vannet over hele løypen uten at vannet går til spille?

Lek hund!

I denne leken skal man ikke løpe over hinderløypa men krabbe som en hund og logre litt med halen uten å dette i vannet.

Om hund ikke er favorittdyret ditt så kan det hermes etter et annet dyr men da må du også lage lyden til det dyret.

Gjennom ringen!

Plasser ringer i vannet og hopp fra hinderløypen gjennom ringene. Deltagerne får tre hopp hver og de får poeng om de klarer å hoppe gjennom ringene som er plassert i ulik avstand fra hinderløypa.

 

For å øke vanskelighetsgraden kan det hoppes i forskjellige positurer eller at man prøver å ikke treffe ringene.

Fyll bøtta

Denne leken passer godt på en wibit fasttrack for eksempel. Spillerne deles inn i to lag. Plasser en tom bøtte i enden på løypa. Førstemann til å løpe har en svamp som er gjennomdynket av vann som de må løpe over løypa med. Når de kommer til bøtta vrir de opp svampen over bøtta før de løper tilbake og gir svampen til nestemann. 

 

Regel: Om en spiller faller i vannet må vedkommende svømme tilbake til start og prøve igjen. 

 

Det laget som har klart å fylle mest vann i bøtta etter 5 minutter vinner.

 

Stol på meg

En i paret har bind for øynene og skal ledes av den andre i paret over wibitløypa. Den som leder er nestemann til å ha på seg bind for øynene og bli ledet. 

 

For å variere på leken kan dere prøve:

Led lagmedlemmet med bind for øynene, men kun ved bruk av kommandoer/stemmen. 

Kappløp

Ha et kappløp over wibithinderløypen. En passer tiden og tiden stoppes når det siste lagmedlemmet passerer målstreken. Det raskeste laget vinner

Sisten i bassenget

Sisten eller kakken er en god, gammel lek som kan lekes på en Wibit løpebane. En velges ut til å være den som kakker og den som blir kakket må hoppe ut i vannet og vente der til alle spillerne er tatt.

 

For å variere på leken kan reglene endres: 

  • Den som kakker har maks 30 sekunder til å kakke så mange spillere som mulig.
  • Den første som kakkes blir den nye «fangeren»
  • Spillere som kakkes må stupe ut i bassenget eller ta på bassengkanten før de får komme opp igjen på løpebanen.
  • Den som kakker kan kun ta spillere i vannet. En spiller som er tatt må gå i fengsel men om en annen spiller kommer og befrir spilleren uten å selv bli tatt er spilleren fri. (Bli enige i forkant om hvor fengselet skal være) 

LAST NED AKTIVITETSHEFTET FRA WIBIT HER  >>