
Vann-kakken
En fartsfylt lek i vannet! Kakken (eller sisten) er en klassisk lek som blir ekstra morsom når den foregår i bassenget. Deltakerne må svømme raskt, dykke, og samarbeide for å unngå å bli tatt – eller for å redde hverandre fra «fengselet»!
Slik spiller dere:
- Velg en fanger - Den som starter som "kakker", skal forsøke å ta de andre spillerne
- Spillet starter - Fangeren svømmer ette de andre og forsøker å berøre dem for å "kakke" dem.
- Blir du kakket? - Spillerne som blir kakket må svømme til et avtalt område, for eksempel bassengkanten, før de kan bli med i leken igjen
- Variant - Fangene i fengsel - En spiller som blir kakket, må svømme til "fengselet" (et område i bassenget dere avtaler på forhånd). En annen spiller kan svømme bort og befri fangen ved å berøre den, men må passe på å ikke bli tatt selv!
- Ny fanger - Den første som blir tatt kan bli neste fanger, eller dere kan bruke en tidsbegrensning (f.eks. 1 minutt) før det byttes.
Tips til ekstra utfordringer
- Tidsjakt- Fangeren har 30 sekunder på å kakke så mange som mulig
- Dykkefrihet - Spillere kan dykke for å unngå å bli kakket!
- Hinderløype - Bruk flytepinner og flåter som hindringer spillerne må navigere gjennom
- Sikker sone - La spillerne ha en liten "safe zone" der de kan hvile i noen sekunder før de må videre
Hvem klarer å unngå å bli tatt? Klar, ferdig - KAKK!