Mange elever møter utfordringer med konsentrasjon og uro i skolen. For noen handler dette om vansker med å bearbeide og prioritere sanseinntrykkene som strømmer inn gjennom dagen. Resultatet kan være overstimulering, stress og vanskeligheter med å holde fokus. Dette påvirker ikke bare elevene selv, men også klassen som helhet.
Hvordan kan vi bidra til å skape et læringsmiljø som støtter både enkeltbarn og fellesskapet? Her har sansestimulerende hjelpemidler vist seg å være effektive verktøy for å hjelpe elever med å finne ro, balanse og fokus.
Sanseintegrasjon og læring
Sanseintegrasjon er hjernens evne til å sortere og prioritere inntrykk fra sansene. Dette gjør at vi kan rette oppmerksomheten mot det som er viktig, som lærerens stemme, og overse mindre relevante stimuli, som lyden av en stol som flyttes.
Når denne prosessen ikke fungerer optimalt, kan det skape en slags "trafikksituasjon" i hjernen.
Elever som opplever dette, kan bli rastløse, overstimulerte og slite med å delta aktivt i undervisningen. Dette påvirker både læring og sosial trivsel. Et godt tilrettelagt miljø med sansestimulerende hjelpemidler kan hjelpe barna med å finne balanse, slik at de kan konsentrere seg bedre og oppleve mestring.