Fysisk aktiv læring i fokus

Oppdag hvordan fysisk aktiv læring kan skape engasjement og mestring i klasserommet – bli inspirert av de mest populære læringsaktivitetene fra vår konkurranse med FALtastisk!

FALtastisk er en ressursside som tilbyr ideer og inspirasjon til hvordan fysisk aktivitet kan integreres i læringen i klasserommet. I forbindelse med vårt samarbeid med FALtastisk ble det avviklet en konkurranse der man kunne vinne utstyr fra oss ved å nominere sin favorittaktivitet for fysisk aktiv læring. 
 

Mer enn 300 deltok og nominerte sine favorittaktiviteter.

 

Her er topp fem-listen:

 

100-leken

Multiplikasjonssheriff

Tavlefotball

Team Memory

Skiskyting
 

100 leken

100 leken er en aktivitet som gir en utfordring med hoderegning, ulike regnearter og tall mellom 0 til 100. Du trenger erteposer med tall og terninger, skumterninger som tåler utebruk er bra.

 

Slik spiller du

  • 100 leken kan spilles individuelt, men fungerer best når elevene er delt inn i par eller grupper på maks fem personer.
  • Bruk erteposer med tall eller andre ting med tall, for eksempel laminerte tall, kjegler/plastkopper.
  • Spre tallene fra 0 til 100 utover et egnet område, enten innendørs eller utendørs. Det er viktig med god plass.
  • Plasser også noen terninger på området, enten vanlige eller de som viser tall opp til 10 eller 20. Store terninger av skum er populært. Hver gruppe kan ha sin egen terning, men det fungerer fint å dele på noen få fellesterninger.
  • Gruppene velger en dyrelyd som signal for å samle seg mellom hver regneoperasjon.
  • Aktiviteten starter ved at en i gruppa kaster terningen og får et tall. Alle løper deretter for å finne dette tallet.
  • Når tallet er funnet, bruker gruppemedlemmet den avtalte dyrelyden for å samle gruppen. Terningen kastes på nytt, og det nye tallet legges til det forrige. Elevene leter etter det nye resultatet, og prosessen fortsetter til gruppa når 100.
  • Når en gruppe har nådd målet, kan aktiviteten startes på nytt, eller gruppene kan regne seg nedover mot 0 ved hjelp av subtraksjon. Aktiviteten inneholder et konkurranseelement som engasjerer, men fordi terningen avgjør mye, blir det en inkluderende og balansert konkurranse.

 

Varianter av aktiviteten

  • Elevene kan bruke flere terninger i gruppen, for eksempel ved å ha en terning hver, og legge sammen tallene.
  • Innfør multiplikasjon ved å multiplisere terningens resultat med et forhåndsbestemt tall 
  • La elevene kaste to terninger for hver runde, der den ene viser positive tall og den andre negative.

Multiplikasjonssheriff

Multiplikasjonssheriff er en læringsaktivitet som utfordrer innen hoderegning og gangetabellen gjennom engasjerende og morsom lek.

 

Slik spiller du

  • Still elevene opp i en stor sirkel. En aktivitetsleder (lærer eller elev) står i midten og fungerer som "sheriff". For store klasser kan det være lurt å dele gruppen i to for å sikre at alle får delta aktivt.
  • Sheriffen bruker fingrene som en "revolver" og peker mot en tilfeldig elev i sirkelen, som bøyer seg ned. Samtidig gir sheriffen en multiplikasjonsoppgave fra den lille gangetabellen. De to elevene som står på hver side av den bøyde eleven, skal duellere ved å svare raskest mulig på oppgaven.
  • Det er mulig å legge inn en konkurranse ved å gi poeng til den som svarer riktig først. For eksempel kan riktig svar gi 1 poeng, mens feil svar kan gi minuspoeng. Ingen kastes ut av leken som i den klassiske sheriff-leken, men elevene samler poeng underveis. Målet kan være å bli den første som når 5 eller 10 poeng.
  • Dersom en elev er sheriff, kan rollen byttes ut med eleven som sheriffen peker på, slik at alle får prøve seg som sheriff.

Tilpasninger

  • Pass på at oppgavene er tilpasset elevenes nivå, slik at alle opplever mestring.
  • For større variasjon kan oppgavene også tilpasses andre regnearter, som addisjon eller subtraksjon.
  • Denne aktiviteten skaper mye energi og moro, samtidig som elevene får øve på grunnleggende ferdigheter i matematikk.

 

 

Tavlefotball

Tavlefotball er en fleksibel og morsom lek som kan brukes i mange fagområder, som norsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og engelsk. Ved å tilpasse spørsmålene til fagets tema og elevenes nivå, legger man til rette for både engasjement og faglig utbytte.


Slik spiller du

  • Læreren tegner en fotballbane på tavlen, og tegner en ball midt på banen. For store klasser kan man inkludere en ekstra ball i en annen farge, slik at fire lag konkurrerer samtidig.
  • Elevene deles inn i lag og stiller opp bakerst i klasserommet. Læreren forbereder spørsmål/eller har allerede forberedt spørsmål relatert til temaet elevene jobber med, som lagene skal besvare ved å sende én representant frem til tavlen for å skrive svaret.
  • Svaret vurderes av læreren, og dersom det er riktig, flyttes ballen et steg nærmere motstanderens mål. Ved feil svar flyttes ballen motsatt vei.
  • Det handler ikke om å være raskest fremme ved tavlen, men å levere det mest presise svaret. På høyere klassetrinn kan man vektlegge gode definisjoner og grundige forklaringer.
  • Lagene jobber sammen for å komme frem til svarene, og alle får delta ved å bytte på å skrive svaret på tavlen.
  • Har temaet vært gjennomgått tidligere, kan spørsmålene gjerne være utfordrende, slik at elevene må diskutere og løse oppgavene sammen som en del av en quiz.

Team Memory

En engasjerende læringsaktivitet hvor elevene samarbeider i grupper for å koble faglig innhold som hører sammen. Super aktivitet for å styrke kunnskap og samarbeid innen språk, geografi eller andre fagområder. Leken kan spilles både innendørs og utendørs. I denne leken får man fysisk aktivitet og øvd på samarbeid, hukommelse og matematikk på en morsom og utfordrende måte.

 

Slik spiller du

  • Denne aktiviteten er en større variant av brettspillet "Memory". Del  elevene inn i grupper på 2–6 personer. Minst to grupper bør delta samtidig. Lag kort eller ark med faglig innhold som skal kobles sammen, for eksempel en setning på norsk med dens oversettelse på engelsk, et land med sin hovedstad, eller et bilde som skal matches med en tilhørende tekst. Dette er en fin aktivitet for å øve på nye ord i språk som engelsk, tysk eller spansk.
  • Plasser kortene opp ned på gulvet i klasserommet eller på et utendørs område. Hver gruppe får sin base, for eksempel markert med en kjegle. Halvparten av gruppemedlemmene snur to kort om gangen, viser de til laget og ser om de passer sammen. Dersom kortene hører sammen, kan de tas med tilbake til basen. Hvis ikke, legges de tilbake på plass.
  • Målet er å samle flest par.

 

Varianter av aktiviteten

  • Før aktiviteten starter og kortene snus, kan elevene få noen minutter til å studere kortene med fremsiden opp, slik at de kan memorere flest mulig par. Dette kan være spesielt nyttig for de yngre elevene.
  • Elevene kan lese opp teksten eller beskrive bildet høyt når de snur kortene. Dette hjelper med uttale og gjør det lettere å huske innholdet.

 

Utstyr

  • Kort eller ark med faglig innhold som kan matches parvis.
  • Kjegler eller andre markører for å vise hvor gruppene skal stå.

 

Skiskyting uten ski og våpen

Denne aktiviteten tar inspirasjon fra skiskyting, men kan enkelt gjennomføres uten ski. Dersom det er mulig, kan den også utføres med ski på beina for en mer autentisk opplevelse.

 

Slik spiller du

  • Del klassen inn i så mange lag som mulig for å minimere ventetid, gjerne med 2–4 elever per lag.
  • Sett opp én eller to standplasser hvor elevene skal "skyte" erteposer mot blinker, for eksempel rokkeringer eller lignende. Det bør være like mange blinker og erteposer som antall lag (doble dette hvis du har to standplasser).
  • Ved hver standplass markerer du en strafferunde, for eksempel med en kjegle plassert omtrent 5 meter fra blinkene. To erteposer per blink pleier å være tilstrekkelig.
  • Bestem en runde i skolegården som elevene skal løpe før de kommer til standplassen. Etter skytingen veksler de med nestemann på laget. Forklar reglene grundig, slik at alle forstår hva de skal gjøre.

 

Regler og poengberegning
Aktiviteten kan kobles opp mot gangetabellen ved å gi ulike poengsummer for treff, avhengig av hvilket nivå du ønsker at elevene skal øve på. Bom kan resultere i en strafferunde og gi minuspoeng, noe som gir en ekstra øvelse i gangetabellen. Elevene må huske antall treff de får på sin runde, slik at de sammen kan regne ut lagets totale poengsum når alle har fullført.

 

Praktiske tips
•    Be elevene legge erteposene tilbake på plass før de løper videre.
•    Hvis en ertepose lander på kanten av blinken, regnes det som treff.
•    For å holde aktiviteten dynamisk og engasjerende, juster reglene etter klassens nivå og behov.