3X3 Basketball

Slik spiller du 3x3 basketball

FIBAs regler for 3x3 er laget for å være enkle, fleksible og fremfor alt skal de sørge for mest mulig gleder for samtlige som er med å spille. Uformelle kamper spilles gjerne til ett av lagene har scoret tre, fem, syv, ni, femten, eller tjue ett poeng.

Under Sommer- OL for ungdom i 2010 sto 3x3 Basketball på programmet for første gang, bare ti år seinere var sporten klar for det offisielle OL-programmet i Tokyo 2020. Var du en av de som lot deg sjarmere av 3x3 i OL?

 

Hvorfor er 3x3 basketball forskjellig fra vanlig basketball?

I motsetning til 5x5 basketball som spilles på en fullskala basketballbane, spilles 3x3 med 3 mot 3 spillere på en halv basketballbane - med ett basketballmål.

Fra gata til de Olympiske leker

3X3 Basketball sto på OL-programmet for første gang i Tokyo 2020. 3x3 Basketball har sitt utspring fra Streetbasket i det urbane USA på slutten av 1980-tallet, og har siden da utviklet seg til et kulturelt fenomen. På grunn av den skyhøye popularitet bestemte det Internationale Basketballforbundet (FIBA) seg for å utvikle offisielle regler som vi i dag kjenner som 3x3 basketball.

3x3 regler

FIBAs regler for 3x3 er laget for å være enkle, fleksible og fremfor alt skal de sørge for mest mulig gleder for samtlige som er med å spille. Uformelle kamper spilles gjerne til ett av lagene har scoret tre, fem, syv, ni, femten, eller tjue ett poeng. Offisielle kamper varer i ti minutter effektiv spilletid, eller til et av lagene har scoret 21 poeng. Hvis lagene står likt etter ordinær spilletid, spilles det overtid til et av lagene har scoret to poeng.

 

Lagene

Hvert lag består av 4 spillere (3 spillere på banen og 1 innbytter).  Ingen coach på sidelinjene og ingen "remote coaching" fra tribunene.

 

Banen

3MOT3 kamper skal spilles på bane med 15x11 meter spilleflate, sikkerhetssoner i tillegg. Banen skal ha følgende markeringer:

Ballen

Den offisielle FIBA 3x3 Wilson-ballen skal brukes i alle kategorier. På lavterskelturneringer kan en vanlig basketball i str. 6 brukes.

 

Dommere og kampledere

Kampen skal dømmes/ledes  av 1 til 2 dommere/observatører, samt poengteller/tidtaker. På åpne/standalone turneringer under  U16 og puljespillU U18 kan det brukes observatør (lagene dømmer selv, men hvis lagene ikke kommer til enighet, så er det observatørens avgjørelse som gjelder).

 

Kampstart

Begge lag varmer opp på banen samtidig før kampstart. Myntkast eller "stein-saks-papir" avgjør hvilket lag som starter med ballen. Laget som vinner kan velge om de vil ha possession ved kampstart eller ved potensiell overtid. Kampen starter med 3 spillere fra hvert lag på banen.

 

Scoringer

  • Skuddtreff  innenfor topoengslinjen skal belønnes med ett poeng.
  • Skuddtreff utenfor topoengslinjen skal belønnes med to poeng.
  • Straffetreff  skal belønnes med ett poeng.    

 

Spilletid/Vinner av kampen

  • Det spilles kun en periode på 10 minutter.
  • Effektiv spilletid. Klokken skal stoppes når ballen er ute av spiller og ved straffer. Klokken skal starte ved gjennomført ballsjekk på toppen av topoengslinjen (så fort angriperen får hånd på ballen). Løpende spilletid kan benyttes i Åpne/Standalone turneringer (klokken fortsetter å gå under dødballer).
  • Det første laget som oppnår 21 poeng innenfor ordinær spilletid, vinner kampen. Hvis ingen av lagene har 21 poeng når ordinær spilletid er slutt, vinner laget med flest poeng.
  • Hvis kampen ender uavgjort etter ordinær spilletid skal det spilles en ekstraperiode. Første lag som scorer to poeng i denne perioden, vinner kampen.
  • Et lag taper kampen hvis det ved oppsatt kamptid ikke befinner seg tre spillere på banen, klare til kamp.

Fouls/straffekast

  • Foul i skuddøyeblikket innenfor topoengslinjen blir belønnet med ett straffekast, og fouls i skuddøyeblikket utenfor topoengslinjen blir belønnet med to straffekast.
     
  • Foul i skuddøyeblikket etterfulgt av scoring belønnes med ett straffekast il tillegg.
     
  • Laget befinner seg i en foulsituasjon etter 6. begåtte foul. (Foul 7.,8. & 9. belønnes med to straffekast til motstander). Det er ingen spillerutvisninger for antall fouls.
     
  • Ved 10. lagfoul og alle etterfølgende fouls belønnes motstanderen med 2 straffekast & ballbesittelse på toppen av topoenglinjen.

Hvordan ballen skal spilles

  • Et lag har tolv sekunder på seg til å avslutte et angrep (i kamper uten kampklokke, er det tidtakers ansvar å telle ned de 5 siste sekundene)
     
  • Passivt spill påfører tap av ballbesittelse i kamper uten kampklokke.
     
  • Ballen skal sjekkes på toppen av topoengslinjen ved dødballsituasjoner. Det er ikke ballsjekk etter scoring.
     
  • I hoppball-situasjoner får det forsvarende laget ballen. ü Det angripende laget kan score etter egen retur
     
  • Når et lag har scoret, starter det ikke-scorende laget med ballen under kurven (ikke bak baseline), det andre laget kan ikke spille forsvar innenfor chargefri halvsirkel. Ballen må utenfor topoengslinjen før laget som startet med ballen kan begynne å angripe.

 

Spilleregler er lånt av Norges Basketballforbund

Basketballstativ Little Shot Flyttbart | Høydejustering
Bestillingsvare 42 dager (estimat)
Basketballstativ Lite Shot Flyttbart | Høydejustering | FIBA nivå 1
Bestillingsvare 14 dager (estimat)
Streetbasketstativ Vario I Flyttbart | Justerbar høyde
1 på fjernlager. Forventet leveringstid 11 dager
40 499,-
Streetbasketstativ Vario II Flyttbart | Justerbar høyde
1 på fjernlager. Forventet leveringstid 11 dager
40 499,-