UTSTYR
Hvert lag får utdelt: 2 terninger - 1 plate/tavle/ark til å skrive på - 1 penn/tusj
TIDSBRUK
30 minutter
PASSER FOR
Elever på alle trinn. Vanskelighetsgrad kan tilpasses med oppgaver, og man kan bruke 6, 12 eller 20 siders terninger.
ORGANISERING
- Elevene deles inn i grupper på 4 til 6 personer og plasseres på sidelinjen.
- Hvert lag får en plate/tavle/ark til å løse oppgavene på og to terninger.
- Øvelsen kan gjøres inne eller ute, hvor du plasserer elevene med en avstand på 10 til 15 meter til terninger og plate/tavle/ark.
- To på hvert lag kan løpe om gangen.
- Oppgavene går ut på å trille terningene og multiplisere tallene man får. Svaret skriver man opp på arket. Når elevene kommer tilbake, starter neste par. De triller terning slik som paret før dem, og multipliserer tallene de får. I tillegg skal de addere sitt svar med det forrige. Slik holder de på til laget har nådd en angitt sum. For eksempel 1000.
VARIASJON
Man kan varierer aktiviteten ved at lagene også må regne seg tilbake til null fra en angitt sum eller leke med både multiplikasjon, addisjon og subtraksjon.
Tips er lånt av: fysak.net