Hva skal et lite anlegg uten alt for høy «lekfaktor» gjøre for å tiltrekke seg yngre besøkende? Det er selvfølgelig en mulighet å utvide anlegget med nye basseng og kostnader deretter. Alternativet er å fylle eksisterende basseng med hinderløype, små sklier og andre ikke-fastmonterte attraksjoner. Tinfos Bad kan stå som et eksempel på valg av sistnevnte løsning og har umiddelbart fått betalt.
– Det er tidlig å konkludere med betydningen av hinderløypa, men vi hadde all-time high besøksrekord i oktober med 3.200 betalende badegjester. Det betydde mye for besøket i oktober at vi fikk opp hinderløypa før høstferien, sier daglig leder Hans-Olav Johannesen.
Skal yre av liv
Den daglige lederen startet i jobben sin på Tinfos Bad i august i år. Han har lærer- og skolelederbakgrunn, med idrett som en del av fagkretsen. Jobben som leder på Tinfos Bad kombineres med en stilling som idrettskonsulent i Notodden kommune, med 50 prosent på hver av funksjonene. Johannesen satte umiddelbart mål for driften av anlegget, da han startet i jobben.
– Tinfos Bad skal være et sted det yrer av liv, poengterer han.
Det var ikke slik situasjonen kunne beskrives for noen måneder siden. Da var det i stor grad mosjonister som svømte sine lengder, som utgjorde den betalende kundemassen. Disse er selvfølgelig en både ønsket og velkommen kundegruppe også i framtida, men må finne seg i at det tidvis er litt mer action i hallen enn før.
– Vi har fått noen reaksjoner fra de som svømte sine 1.000 meter i fred og ro, men dette er i ferd med å snu litt. Vi har tatt sosiale medier aktivt i bruk og har blant brukt disse for å skape forståelse for at vi skal gå fra å være en svømmehall til å bli et aktivitetssenter på vårt nivå. Vi må gjøre det beste ut ifra det badet vi har. Vi skal lage en tydelig timeplan og oversikt over bruken av badet, slik at alle kan tilpasse seg, sier Johannesen