Trivselslederprogrammet - samarbeid for trivsel

Klubben.no og Trivselslederne har i mange år samarbeidet om å skape en mer aktiv, inkluderende og trygg skolehverdag gjennom lek og bevegelse.

 

 

Et samarbeid for en mer aktiv skolehverdag

Trivselslederprogrammet er det største programmet for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomsskolen i Skandinavia. Med over 1300 skoler som deltakere har programmet i en årrekke bidratt til en mer aktiv, sosial og inkluderende skolehverdag. Vi har vært en stolt samarbeidspartner med Trivselslederne gjennom mange år, og sammen har vi jobbet for å gi skolene riktig utstyr for å styrke lek, bevegelse og mestring i friminuttene. Samarbeidet mellom Klubben.no og Trivselslederne startet etter en anbefaling fra en som så potensialet i programmet. Siden den gang har partnerskapet vokst seg sterkt, og det har vært viktig for Trivselslederne å ha en solid og anerkjent leverandør i ryggen.

Samarbeidet betyr at vi har en trygg og anerkjent leverandør til våre skoler. Klubben.no har et flott sortiment og en god evne til å finne nye, spennende produkter. En god samarbeidspartner som vi føler er veldig dyktig på det de driver med, sier Trivselslederne.

 

Trivselspakker som engasjerer
Gjennom tett dialog har samarbeidet utviklet seg over tid, og trivselspakkene er blitt en viktig del av skolens aktivitetsopplegg. Innholdet i disse pakkene velges med omhu, basert på hvilke leker som inngår i den kommende modulen. Samtidig er det viktig å finne en balanse mellom nytt utstyr og produkter skolene allerede kjenner godt til og bruker mye.

Nytt og spennende utstyr er med på å fremme motivasjon og engasjement blant barna! forteller Trivselslederne.

Blant favorittene er det spesielt ett produkt som utmerker seg:

KIN-ballen er og forblir en legende! Det lyser i øynene på barna når denne blir tatt frem. Vi ser også at utstyr som wizz-ball og fargerikt utstyr som minikjegler er veldig fristende, sier Trivselslederne.

Utstyret i trivselspakkene er utviklet for å tåle aktiv bruk i skolegården, men noen ganger oppstår det utfordringer.

Kvaliteten på utstyret er stort sett bra, og utvalget kan alltids justeres etter behov. Dersom vi har opplevd noe som ikke fungerer optimalt, gir vi tilbakemelding. For eksempel har skolene rapportert at blærene til KIN-ball sprekker fort, noe som kan skyldes både kvalitet og brukerfeil. Vi har også sett at tall og bokstaver på ertepose-sett og prikkene på store skumterninger kan slites raskt bort, utdyper Trivselslederne.
 


 

Trivselslederne skaper samhold

Tilbakemeldingene fra skolene viser at trivselspakkene og aktivitetene de legger til rette for har stor betydning for skolemiljøet. En Trivselsleder har en tydelig rolle i skolegården og bidrar til samhold og trygghet i friminuttene. De organiserer leker og aktiviteter, inviterer medelever med og sørger for at alle kan delta.

Inkluderende Trivselsledere (TL) er elever som bidrar til et bedre samhold og et tryggere skolemiljø gjennom organisert aktivitet i friminuttene. En TL jobber som regel bestemte dager i uken og har ansvar for å finne frem utstyr og lede lekene i storefri. Gjennom aktiviteten skaper de tilhørighet, styrker relasjoner og bidrar til økt trivsel, forteller Trivselslederne.

Effekten av programmet er tydelig på skolene der det er innført. Mange rapporterer om positive endringer i skolemiljøet.
Færre elever går alene i skolegården, flere har noen å være sammen med, og programmet styrker vennskap og relasjoner. Det forebygger også konflikter og reduserer mobbing, sier Trivselslederne.
 

Lærernes og elevenes erfaringer

Elevene selv setter stor pris på aktivitetene, og engasjementet er stort når nytt utstyr introduseres.

KIN-ballen blir mest etterspurt av alt utstyret vi bruker. Den tas med på hvert eneste kurs og er noe barna virkelig ser frem til. De blir også veldig motiverte av nytt og spennende utstyr, noe som skaper stort engasjement i skolegården, sier Trivselslederne.

Lærerne merker også forskjell etter at skolen har blitt en del av programmet.

Vi får tilbakemeldinger om at Trivselslederprogrammet er en viktig del av skolehverdagen til barna. Mange skoler ser en tydelig økning i aktivitetsnivået og trivselen etter at de ble en TL-skole, og trivselspakkene er en viktig bidragsyter til dette, forteller Trivselslederne.
 

Veien videre

Med så mange skoler involvert ser Trivselslederne store muligheter for videre utvikling av programmet.

Vi ønsker å utvide bruksområdene i de markedene vi allerede er i, for eksempel gjennom Trivselsboken. Samtidig ser vi et stort potensial for å etablere oss i nye markeder som idrettslag og foreninger. Vi har hatt suksess i Sverige og Island, og vi ser at behovet for denne typen program er til stede i mange flere land, avslutter Trivselslederne.

 

 

Ung jente fra Nannestad forteller om hvordan Trivselslederprogrammet har endret hverdagen på hennes skole.

 

 

Solneset skole forteller:

 

Vi er en TL-skole fordi vi i utgangspunktet ønsket å gi elevene tilbud for aktivitet og ansvar i friminuttene. Vi snakker enda om «før og etter TL». Det er mer aktivitet ute i friminuttene nå enn før vi startet med TL. Effekten er at flere elever er i aktivitet, og vi ser også at noen jobber hardt for å ta gode valg, slik at de kan bli nominert som Trivselsleder – særlig blant de yngre elevene.

 

Tor-Øivind, TL-ansvarlig ved Solneset skole.