Pickleball i kroppsøving ved Storhamar VGS

Pickleball har blitt en populær aktivitet i kroppsøvingstimene ved Storhamar VGS, der smart organisering, tilpassede regler og fokus på mestring skaper engasjement og aktivitet for alle elever.

 

Slik bruker Storhamar VGS pickleball i kroppsøving

Både kroppsøvingsfaget og idrettsfaget har tatt Pickleball inn i varmen. Vi har tatt en prat med Morten Hansen, lektor ved Storhamar videregående skole, avdeling Idrettsfag, om hvordan de bruker pickleball i undervisningen – og hvorfor elevene liker det så godt.

 

Hvordan fungerer pickleball i undervisningen?
Pickleball er en aktivitet som engasjerer hele klassen, så lenge organiseringen er god. Ved å gi hver elev sin egen racket, kan alle være aktive, enten i spill eller teknikkøvelser. I gymsalen settes det opp fire baner på tvers for å få mest mulig aktivitet, mens idrettshallen gir plass til seks baner med nett langs midten.

 

Alle er med, men det krever smart organisering. Med flere baller i spill blir det lite dødtid, og alle får øvd både på teknikk og spill, sier Hansen.

 

Er pickleball populært blant elevene?
Elevene liker variasjonen pickleball gir, men aktiviteten må introduseres på en engasjerende måte for å skape interesse. Ved Storhamar VGS brukes kvalitetsutstyr, og banene tilpasses gymsalens eller hallens størrelse. Fokus på mestring og enkelhet har vist seg å være nøkkelen.

 

Vi spiller ofte på tvers av gymsalen og sørger for mange ballvekslinger. Selv om plassen er begrenset, er det viktig å legge opp spillet slik at alle får sjansen til å lykkes. Utendørsbaner har vi ikke merket opp ennå, men innendørs fungerer det veldig bra, forklarer Hansen.

 

Næss-tennis: en unik tilnærming
En spesiell tilnærming ved Storhamar VGS er bruken av "Næss-tennis". Inspirert av filosof Arne Næss handler dette om å spille hverandre gode. Spillerne oppfordres til å samarbeide fremfor å konkurrere og slår ballen slik at motstanderen kan returnere.

 

Dette skaper mye aktivitet og gjør spillet morsomt for alle, uansett ferdighetsnivå. Vi ser også at det hjelper elevene å utvikle både teknikk og taktikk, sier Hansen.

 

Tilpassede regler for skolen
For å gjøre pickleball mer tilgjengelig i kroppsøvingstimene, tilpasses reglene slik at spillet flyter bedre:

 

  • Telling: I stedet for å spille til et høyt poengtall, spilles kamper ofte til 11 poeng. Dette gir korte og engasjerende kamper.
     
  • Serving: Alle spillere får to server hver før de bytter side, noe som sikrer jevn flyt og mindre ventetid.
     
  • Turneringsformat: En "americano"-turnering, kjent fra padeltennis, brukes innimellom for å variere spillet og øke engasjementet.

 

Organisering av baner og utstyr
God plassutnyttelse og riktig utstyr er avgjørende for en vellykket pickleballøkt. I gymsaler spilles det ofte på tvers, med fire baner i en 24 meter lang sal. Bredden på 15 meter gir akkurat nok plass til å spille med fire spillere per bane. I større idrettshaller kan det settes opp seks baner, noe som gir mer rom for bevegelser og lengre slag.

 

Fokus på mestring og aktivitet
For å holde spillet i gang brukes øvelser som dinking (nærspill) og volleyslag. Dette utvikler presisjon og ballfølelse. Flere baller i spill sikrer at elevene får mer spilletid og færre pauser.

 

Det handler om å tilrettelegge slik at alle kan delta og oppleve mestring. Enkle regler og nok utstyr gjør pickleball til en inkluderende og morsom aktivitet, sier Hansen.

 

Tips til andre lærere

  • Start med en enkel introduksjon og tydelige regler.
     
  • Sørg for at alle har racketer og baller.
     
  • Tilpass banene og reglene etter tilgjengelig plass og elevnivå.
     
  • Bruk "Næss-tennis" som en oppvarmingsaktivitet for å skape flyt og samspill.