Lagspill, læring og ledelse – en faglig guide til praksis og utvikling
Hvordan fungerer lagspill – og hvordan kan vi som trenere og lærere skape gode læringsprosesser i lagspillsammenheng?
Dette er hovedspørsmålet som danner grunnlaget for denne boka, som retter søkelyset mot samspillet mellom idrett, pedagogikk og ledelse.
Rekkefølgen i bokas tittel – lagspill, læring og ledelse – er ikke tilfeldig, men bygger på en bevisst faglig struktur: For å kunne legge til rette for læring, må vi først forstå hva som faktisk skal læres. Derfor tar de innledende kapitlene (2 og 3) for seg lagspillets særtrekk, historiske utvikling og fellesnevnere på tvers av idretter.
Siden lagspill først og fremst handler om praktisk kunnskap og samhandling, står praksislæring sentralt i kapittel 4. Her utforskes både hva vi legger i begrepet læring, og hvordan selve læringsprosessen utspiller seg – med særlig fokus på forskjellen mellom å lære i, om og gjennom lagspill.
I kapittel 5 og 6 flyttes perspektivet fra utøveren til treneren eller læreren. Hva innebærer det å lede læringsprosesser? Og hvordan kan treneren utvikle seg som en reflekterende praktiker? Boka gir innsikt i ulike former for tilrettelegging, veiledning og trenerrollen i en lagspillkontekst.
Denne reviderte utgaven er oppdatert med nyere forskning og relevante faglige referanser.
Målgruppen er studenter innen idretts- og kroppsøvingsfag, men også lærere og lagspilltrenere – særlig innen ungdomsidrett – vil ha stort utbytte av boka. Den gir faglig inspirasjon og praktiske verktøy for å forstå og forbedre lærings- og lederprosesser i lagspill.
Forfatteren, Lars Tore Ronglan, er rektor ved Norges idrettshøgskole. Han har doktorgrad på temaet gruppedynamikk og ledelse i toppidrett, og lang erfaring både som landslagsspiller og trener i håndball – fra barne- og ungdomsnivå til elitenivå.
- ISBN: 9788245040036
- Utgivelsesår: 2022
- Utgave: 2
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Sideantall: 172