Tutank er et pedagogisk verktøy som får barn i barnehagene og elevene i skolen ut i aktivitet samtidig som de lærer. For barn som har finmotoriske utfordringer med å skrive tall eller bokstaver gir Tutank en ny måte å jobbe på. Barna trenger ikke å skrive, de må samarbeide for å løse oppgavene. Fysisk aktivitet i undervisningen har positiv effekt for læring og konsentrasjon. Skolelevene synes det er morsomt, spennende og det gir økt lærelyst. Elevene blir mer oppmerksomme, hukommelsen blir bedre, og de blir mer sosiale. Fysisk aktiv læring gir en mer variert og motiverende skolehverdag, samtidig som det bidrar til god fysisk og psykisk helse.
Tutank kan brukes både ute og inne og produktene høster mye skryt blant de skolene som bruker dette verktøyet.
«Tutank er med på å skape aktive elever, elevene må samarbeide og det er enkelt å differensiere oppgavene etter nivå. Ulsmåg skole anbefaler Tutank og ser på det som en unik undervisningsmetode for å nå kunnskapsmålene i den nye læreplanen. Aktive elever og dybdelæring er noe Tutank er med på å skape.»
Ulsmåg skole
Produktinformasjon: Aktivitet 11: Divisjon horisontalt med posisjonering
av 1’ere, 10’ere og 100’ere.
- leveres med én stor magnettavle 90cm x 60cm
- leveres med 100 sterke magnetbrikker
- 50 røde partall
- 50 blå oddetall - størrelse på magnetbrikkene er 5cm x 5cm
- velg målform:
- bokmål
- nynorsk - totalvekt 4,5 kg
Målet med denne måten å lære på:
- gi barna økt motivasjon og lyst til å delta
- fremme barnas sosialkompetanse
- bidra til økt mestringsfølelse
- få bedre samarbeidsevner
- fremme barnas sosialkompetanse
- gi barna økt selvtillit
- gi barna en mer variert skolehverdag
- fysisk og psykisk helsefremmende
- gi alla barna mulighet til å delta, uansett deres funksjonsevne eller andre forutsetninger
Eksempler på læring:
Inndeling av lag: Elevene deles inn i maks 5 elever per lag.
Hvert lag får utlevert én aktivitetsmatte og 100 brikker.
Boksen med brikkene plasseres 15-20 meter unna aktivitetsmatten. Laget stiller
seg opp på rekke og gjør seg klar til å løpe for å hente brikker. Én elev fra
hvert lag får løpe ut samtidig og det er kun lov til å hente én brikke per tur.
Neste deltaker ut, får først lov til å løpe ut når den aktuelle brikken har
blitt lagt ned på aktivitetsmatten.
Fysisk aktivitet: Dersom avstanden er 20 meter, må hver elev
løpe 40 meter for å hente én brikke. Det er plass til 80 brikker totalt. Benyttes
alle tilgjengelige felt på matten, utgjør dette 3200 meter intensiv
intervalltrening per lag.
Eksempel: Elevene improviserer og lager egne divisjonsoppgaver fortløpende eller
løser oppgaver i matteboka. Elevene øver seg på å legge tallene korrekt på 1’er
plassene, 10’er plassene og 100’er plassene når de dividerer. Regel er i
utgangspunktet først ferdig eller flest regneoppgaver på tid, men dersom lagene
bytter side, etter at de er ferdige, kan de dobbeltsjekke motparten og
kontrollere om det andre laget har regnet riktig. Ved å summere alle svarene,
øver elevene seg på hoderegning. Hvilket lag som får høyest poengsum, blir da
spennende og avgjørende.
Variasjon: Elever kan også instrueres til å lage enklere regneoppgaver med tall
plassert kun på 1’er plassene. Det er lov å flytte på brikkene, slik at man
oppnår å lage flest mulige oppgaver. Fysiske hindringer kan, etter eget ønske,
legges inn i løypen for økt fysisk aktivitet.
Stasjonsarbeid: Elevene jobber i grupper uten fysisk
aktivitet. Tiden de bruker kan registreres, slik at det blir spennende å slå
egne rekorder. Tiden som lagene får til rådighet kan telles ned fra f.eks. 15
minutter. Med maksimalt 5 elever per lag, samarbeider elevene best mulig.
Elevene kan øve seg på divisjon av tresifrede med tosifrede eller ensifrede
tall som gir hele tall i svaret.
Eksempel 480:40=12, 999:3=333 og 360:2=130
Tutank Aktiv Læring - Kreativ læring gjennom aktiv lek.