I garderoben før kurs
I garderobene kan det være hektisk med mange barn og foreldre som skal skifte og dusje på en gang. Her kan man med fordel fokusere på en ting av gangen, beregn derfor litt ekstra tid. Ta med bilsete eller bagen fra barnevognen inn i garderoben. Begynn med å kle av barnet, få av yttertøyet med en gang. De fleste badeanlegg holder en forholdsvis høy lufttemperatur og luftfuktighet i bassengområdet og dette smitter som regler over i garderobene.
Når barnet er lettere kledd kan du begynne med deg selv. La barnet sitte igjen i bilsetet, kle av deg og gå i dusjen og vask deg med såpe. Når du er ren og har kledd på deg igjen badedrakten kan du fortsette med barnet. De fleste badeanlegg krever at du også vasker barnet, dette er uansett en god forberedelse for barnet på hva som skal skje. Tørk barnet og ta det med ut i bassengområdet innpakket i håndkle. En badeleke er som nevnt en god måte å underholde barnet under venting og informasjon før man går ut i vannet.
I bassenget
Svømmeanlegg har ofte et glatt gulv på grunn av mye vann, så vi anbefaler på det sterkeste å ha sklisikre sokker til både deg selv og barnet. Dette er absolutt viktigst når barna blir litt eldre, men de kan med fordel tidlig introduseres for følelsen av å ha noe på føttene når de bader. Viktigst med kurset er at opplevelsen i bassenget blir et positivt inntrykk for barnet.
Noen barn trenger mer tid enn andre for å føle seg trygge og noen har kortere tålmodighet i vannet. Vi anbefaler derfor å ta med barnet opp av bassenget før det går veldig lei, istedenfor å presse seg igjennom hele kurset. Når barnet har roet seg, kan man eventuelt prøve å ta det med ut i vannet igjen. Mange instruktører har forskjellige meninger om hvordan man best løser en situasjon med et urolig barn, avtal derfor med instruktøren på forhånd om du er usikker på hvordan de vil at du skal håndtere situasjonen.
I garderoben etter kurs
Klor er ikke bare irriterende for øyene, men også for huden. Klorvann må skylles av både deg og barnet. Barnet burde også smøres inn med en fuktighetskrem etter at det har blitt tørket for å unngå at huden tørker ut. Følg også her samme tankegang som når du kom inn i bassenget, fokuser først på barnet og gjør det først ferdig før du begynner med deg selv. Barnet kan sitte inntullet i håndkle imens du dusjer. Ta ikke på barnets yttertøy før dere er klare til å gå ut av garderoben, dette for å unngå at barnet overopphetes, og at temperaturforskjellen blir veldig stor over kort tid.
I tiden etter kurset
Vår leverandør Zoggs fokuserer på tre steg til utvikling i vann. Det første steget baserer seg på å trives i vannet. Her skal lek og nærhet til foreldrene stå i fokus. Badeleken, som var med på svømmekurset, kan være en fin måte å knytte de positive minnene fra kurset til det å skulle tilbake i vannet. For å lære å svømme er det viktig at barnet er komfortabelt i vann.
Trygghet skapes igjennom lek, og flyte- og spruteleker er fine måter å barnet til å trives i vann. Når barnet begynner å bli trygt i vannet, kan armvinger og baderinger brukes for å gi trygghet til å utforske vannet litt friere.
Steg to handler om å det å faktisk lære seg å svømme, dette er når barnet begynner å bli litt eldre og svømmeutstyret skal ikke bare gi trygghet, men nå også utfordre og invitere til å utforske. Svømmebriller gir barnet mulighet til å leke uavbrutt i vann uten å få ubehagelige opplevelser med røde og sviende øyne, i mens de også gir barnet en trygghet til å få vann over hodet. Armvinger gir muligheten for å utforske badeanlegget i større grad.
Det er fortsatt viktig at du som forelder holder oppsyn med barna. Lek og trivsel er viktig, men sikkerhet skal alltid ha førsteprioritet.
Steg tre handler om sikkerhet i vannet og går enda mer på å la barnet prøve seg frem på egenhånd. Barnet kan nå å svømme, men dykkeleker i kombinasjon med svømmebrillene inviterer til å bli enda tryggere på å bevege seg i, og særlig under vann imens man holder pusten.
Det viktigste etter endt kurs er at barnet med jevne mellomrom får komme tilbake til bassenget. Desto kortere tid i mellom hver gang det får muligheten til å drive i vannet, desto tryggere vil barnet bli i vannet.
Ved sykdom
Mild forkjølelse kan ofte bli bedre av å tilbringe litt tid i bevegelse i et varmt miljø, men forhør deg med instruktør før kurset. Er det derimot snakk om sykdommer med høy smitterisiko som diarè, øyekatarr og andre smittsomme barnesykdommer skal barnet skal være hjemme. Kontakt alltid lege hvis du er usikker på om barnet ditt er frisk nok til å være med på kurs.
Referanser
1. Sigmundsson H., Hopkins B. ”Baby Swimming Exploring the Effects of Early Intervention on
Subsequent Motor Abilities.” Child: Care, Health and Development, Science Daily 210, 36 (3): 428
DOL:10.1111/j.1365-2214.2009.00990.x. May 7, 2010.
2. Zelazo P.R., Weiss M.J., ”Infant Swimming Behaviors: Cognitive Control and Influence of Experience.”
Journal of Cognitive Development 7 (1); 2006: pp. 1-25
3. Diem, Undeutsch, Lehr, Olbrich, ”Early Motor Stimulation and Personal Development: a study of
four to six year old German Children.” Extract by Editor. Swimming World 21 (12):14, 1980
4. Healthmade Magazine, ”The Benefits for Swimming Especially for Children-The Function to teach
Swimming to Infants.” March 8, 2011.