Et godt uteområde er viktig for barnas fysiske og psykiske helse! En godt planlagt skolegård fremmer fysisk helse, utjevner sosiale helseforskjeller, reduserer mobbing og uro blant elevene og stimulerer til trivsel, motivasjon og læring. I tillegg er det flere skoler hvor skolegården brukes aktivt av nærmiljøet utenfor skoletiden. Det er derfor viktig at uteområdene er tilrettelagt for ulike typer bruk.
Fysisk aktivitet gjør et elevene presterer bedre på skolen. Det beviser nok en ny studie på fagfeltet hvor 2000 tilfeldig utvalgte ungdommer fordelt på 30 skoler i Norge fikk 2 ekstratimer med fysisk aktivitet på timeplanen hver uke.
På ti av skolene hadde elevene lærerstyrt aktivitet, på ti andre skoler bestemte elevene aktivitet selv og på de siste ti skolene fulgte elevene vanlig opplegg for sammenligningens del. Begge de to første testgruppene forbedret prestasjonene sine på de nasjonale prøvene! Økt aktivitet trigger mekanismer i hjernen som kan øke læring og gi bedre konsentrasjon.